X
تبلیغات
زولا

زیر صفر SubZero
رازهای موفقیت Life Style 

استرس؟ 

                   


روشهاى درمانى متفاوتى براى بیماریهای افسردگى و اضطراب درنظر گرفته شده است که نیازمند مشاوره و راهنمایى با روانپزشک و روانشناس متخصص است اما به‌کارگیرى چند روش ساده زیر علاوه بر اینکه می‌تواند به افراد بیمار کمک کند، در پیشگیرى از ابتلا به این بیماریها نیز سودمند است:۱ـ استفاده از رژیم غذایى مناسب۲ـ انجام ورزشهاى جسمى و تمرینهاى ذهنى و تمرکز مدیتیشن و یــوگــا۳ـ گوش دادن به موسیقى آرام ۴ـ مشارکت در فعالیتهاى گروهى اعم از اجتماعى، فرهنگى و هنرى ۵ـ بالا بردن اعتماد به نفس

چه مواد غذایی باعث استرس میشود؟
کافئین ماده ای محرک است که در قهوه،چای ،کولاها،شکلات و تعدادی از داروها وجود دارد.مصرف زیاد مواد غذایی حاوی کافئین همانند استرس عمل میکند و گاهی اوقات علائم را بدتر میکند.اغلب مردم کافئین را بعنوان عاملی محرک برای افزایش انرژی مصرف میکنند ،این یک احساس کاذب از انرژی است و در واقع غدد فوق کلیوی را خسته میکند.مصرف کافئین زیاد موجب کمخونی و سردرد هم میشود.عامل محرک دیگر فسفر است که به نوشیدنیهای گازدار اضافه میکنند.مصرف نوشابه های گازدار ،تعادل کلسیم و فسفر بدن را بهم میزند  و موجب پوکی استخوان هم میشود.(آبهای معدنی و آب چشمه فسفر ندارن،یا خیلی کم دارند).افزودنیها و نگهدارنده ها یی مانند نیتریت و نیترات که بمواد غذایی مثل سوسیس کالباس انواع سسها ،کنسروها اضافه میشود.مصرف بیش از حدمواد قندی ساده مانند شکر نیز بعنوان عاملی برای ایجاد استرس و تحریک پذیری شناخته شده اند.مصرف بیش از حد مواد غذایی حاوی قندهای ساده مانند دونات،کیک و شکلات در طول روز موجب خستگی و تحریک پذیری میشود ،بشرط اینکه همراهشان حتا شده کمی مواد حاوی پروتئین هم استفاده شود.

چگونه از طریق مصرف مواد غذایی با استرس مبارزه کنیم؟
1/ روز خود را با مصرف یک لیوان آب پرتغال تازه یا میوه های طبیعی حاوی ویتامین C شروع کنید.هر چه استرس بیشتر باشه ،بدن به این ویتامین بیشتر نیاز خواهد داشت.نوشیدن حداقل 8 لیوان آب ،بدن شما را از بی آبی حفظ میکند و مانع تحمل استرس اضافی برای بدن شما میشود.
2/
یک عدد موز ،مقداری مواد غذایی با فیبر زیاد و ماست کم چرب برای صبحانه استفاده کنید
.
3/
در صورت استفاده از کافئین ،فقط یک فنجان میل کنید.کافئین اضطراب شما را زیاد میکند و این آخرین چیزیست که شما به آن نیاز دارید
.
4/
در مقابل تمایل به مصرف شیرینی به عنوان میان وعده مقاومت کنید.از غلات کامل ،نان کم چرب تهیه شده با شیر و انواع کیکهای ساده ی خانگی استفاده کنید.ترشح هورمونهایی که در زمان استرس زیاد است،سبب ترشح ترکیبی بنام NPY از مغز میشود.NPY تمایل به مصرف شیرینی و قند را زیاد میکند.اگر شما به تمایل خود در مصرف شیرینی پاسخ مثبت دهید،در بقیه ی روز در گیر این تمایل خواهید بود.در نتیجه مواد غذایی مصرف میکنید که خاصیت تغذیه ای ندارند
.بسیار بهتر است که برای مقابله با تمایل به مصرف شکر،از نانهای تهیه شده با آرد کامل و شکر کم استفاده کنید.

عادات سالم برای جلوگیری از استرس
1.
از افت قند خون جلو گیری کنید و وعده های منظم کوچک و سالم بخورید.
2.
از میان وعده های کم انرژی مانند هویج ،کرفس،ذرت بو داده ی بدون روغن،و کیکهای برنجی با شکر کم استفاده کنید
.
3.
مصرف میوه ها و آبمیوه ها را فراموش نکنید
.
4.
جوشانده های گیاهی برای تسکین اعصاب مناسب هستند،میتوانید آنرا با یک قاشق غذا خوری عسل میل نمایید،مثل گل گاو زبان
.
5.
مصرف مواد غذایی حاوی تریپتو فان مانند مغزهای گیاهی(پسته ،بادام،فندق و...)موز و غلات کامل،دستگاه عصبی را تسکین میدهد
.
6.
مصرف مقدار کمی ماده ی پروتئینی در طول روز مثل پنیر،تخم مرغ و گوشت در شرایط استرس خستگی شما را رفع میکند.اگر استرستان زیاد میباشد ازین مواد در طی روز همراه خود داشته باشید
.
7.
غلات کامل و مواد غذایی حاوی فیبر چرخه ی ایجاد گرسنگی را به تعویق می اندازد.انواع میوه سبزی  ماست کم چرب و پنیر هم همین کار را انجام میدهد
.
8.
از انواع غذاهای کم چربی و بدون چربی استفاده کنید
.
9.
وعده های غذایی را حذف نکنید
.
10.
برای مقابله با استرس راه دیگری غیر از خوردن پیدا کنید
.
11.
روزانه بمدت 20- 30 دقیقه ورزش کنید و 3بار در هفته
.
12.
در شرایط استرس از دارو های آرامبخش استفاده نکنید
.
13.
یاد بگیرید که اهداف خود را زمان بندی کنید،اهداف واقعی نه غیر واقعی
.
14.
مهارتهای مدیریت زمان را یاد بگیرید
.
15.
زمانی را برای تهیه ی فهرست اقلام غذایی که نیاز دارید ،اختصاص دهید و از انتخاب مواد غذایی با ارزش تغذیه ای کم پرهیز کنید.

استرس مجموعه تغییرات انطباقی است که بدن برای کمک بشما جهت تطبیق خود با انواع موقعیتهای اجتماعی و محیطی ارائه میدهد.استرس مترادف با اظطراب یا تنش نیست.چرا که اضطراب واکنش ترس نسبت بیک عامل ناشناخته و نخستین واکنش بدن در برابر هر تغییر ناگهانی در زندگی است.هر بار که با یک محرک تنش زا روبرو میشوید حتا اگر این محرک مثبت باشد،بدن شما واکنش نشان میدهد.اما درک استرس میتواند تاثیر استرس را تغییر دهد.البته این بدان معنا نیست که اگر استرس را نادیده بگیریم یا به آن واکنش نشان ندهیم،استرس از بین میرود.
[ یکشنبه 17 آذر‌ماه سال 1387 ] [ 13:29 ] [ امین ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

آمار سایت
تعداد بازدید ها: 69952