زیر صفر SubZero

رازهای موفقیت Life Style

زیر صفر SubZero

رازهای موفقیت Life Style

...گفتگو با محسن نامجو...

نامجو: دگراندیشی را در کار هنری قبول دارم 

یکى از هنرمندانى که با برداشت متفاوت خود از موسیقى چندى است نگاه کنجکاو مردم و به‌ویژه نسل جوان ایران را به سوى خود کشانده محسن نامجو است. هنرمندى که موسیقى ردیف یا موسیقى سنتى ایران را نزد استادان این هنر فراگرفته، ولى لحن و کلام و حال و هواى اجرایى کارهایى که ارائه کرده، با آن چه که در موسیقى سنتى متداول است متفاوت بوده است. به دیگر سخن، آهنگ‌ها و ترانه‌هاى محسن نامجو، اگرچه ریشه در موسیقى سنتى ایران دارد، موسیقى راک، جاز و بلوز هم در آنها جارى است.  

 

محسن نامجو: معمولا در اجراها سعى مى‌کنم قطعاتى باشد که در سى‌دى‌هایى که این طرف و آن طرف پخش شده، به صورت رسمى یا غیررسمى، کمتر شنیده شده باشد و طبعا قطعاتى است که ساخت آنها مربوط به سال‌ها پیش است، ولى جایى اجرا نشده است. نکته دیگرى هم که در اجراى زنده مطرح است، چون فعلا اجراهاى من با ساز سولو است و گروهى در کنارم نیست، طبعا قطعاتى اجرا مى‌کنیم که با امکانات اجراى سولو بخواند.  

برخى محسن نامجو را پدیده موسیقى مى‌دانند، بعضى موسیقى اورا عجیب و غریب و برخى موسیقى نامجو را شیطنت‌آمیز و حتى هجوآمیز خوانده‌اند. از این رو از محسن نامجو مى‌پرسم، خود او این نوع موسیقى را چگونه تعبیر و تفسیر مى‌کند؟

از نظر من هر تفسیرى درست و قابل‌احترام است و مجموعه آن چیزى را که شما فرمودید و خیلى تفسیرهاى دیگرى که خود شنیدم هیچ کدام غلط نیست، به خاطر این که آن چیزى را که شنیدم، مجموعه‌اى از همه آن چیزهایى بوده که بیان شده. خود اصطلاح سبک، براى من حداقل الان، ثقیل و سنگین است که بخواهم نام‌گذارى کنم، زمان مشخص مى‌کند. 

آقاى نامجو، برخى شمارا هنرمندى دگراندیش و معترض هم به حساب مى‌آورند. آیا درست است؟

دگراندیشى را در زمینه کار هنرى قبول دارم، ولى این که لزوما دگراندیشى به معنى اعتراض باشد مطمئن نیستم، اگر هم اعتراضى در ذهن و کار من باشد، در درجه اول به ذات خود موسیقى است.  

آقاى نامجو، شما از طریق موسیقى چه مى‌خواهید بگویید؟ چه دیالوگى مى‌خواهید با مخاطبان خود برقرار کنید؟  

ذات خود هنر موسیقى خوشبختانه این قابلیت را به انسان مى‌دهد که بتواند حرف خود را مستقیم نزند و در قالب موسیقى بیان کند. این خود موجب مى‌شود که از طرف مخاطب هم تفسیرهاى مختلفى برداشت شود. اتفاقا من خود، این خصلت ابهام را خیلى بیشتر دوست دارم، تا این که رسانه‌اى در دست من بود که مى‌توانستم حرف خود را خیلى ساده و مستقیم بیان کنم، یعنى سلیقه من این است که تاحدى پیچیدگى‌ها با ذات خود هنر در ارتباط است. 

در یکى از مصاحبه‌هاى شما شنیدم که گفتید «من درواقع از طریق موسیقى مى‌خواهم تناقض‌هاى جامعه را بازتاب دهم».  

آن یکى از برداشت‌هاست. بله، یعنى یکى از پاسخ‌هاست به این سوال که «چرا در این موسیقى عناصر خیلى متفاوت و متضاد کنارهم قرار مى‌گیرند؟» که در پاسخ گفته شده که این یک نوع اداى دین است به مجموعه‌اى از عناصر متضاد که در زندگى ما ایرانى‌ها وجود دارد.  

 

منبع:رادیو فردا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد