زیر صفر SubZero

رازهای موفقیت Life Style

زیر صفر SubZero

رازهای موفقیت Life Style

احمد شاملو... شکاف ...

 

شکاف 

زاده شدن

بر نیزه ی تاریک

همچون میلاد گشاده ی زخمی،

سفر یگانه ی فرصت را

سراسر

در سلسه پیمودن

بر شعله ی خویش

سوختن

تا جرقه ی واپسین،

بر شعله خرمنی

که در خاک راهش

یافته اند

بردگان

این چنین

این چنین سرخ و لوند

برخار بوته ی خون

شکفتن

وینچنین گردن فراز

بر تازیانه زار تحقیر

گذشتن

و راه را تا غایت نفرت

بریدن

ما بی چرا زندگانیم

آنان به چرا مرگ خودآگاهانند

آه، از که سخن می گویم؟

آلودگی تهران...

ماسک‌های کاغذی دیگر دوای نفس‌های به شماره‌افتاده تهران نیست...
مدیرگروه طب کار دانشگاه تهران: عفونت‌های مکرر تنفسی کودکان ازعوارض دی‌اکسیدنیتروژن در منازل است 

امروزه بحث آلودگی هوا به ویژه‌ در جوامع صنعتی و نیمه صنعتی به یکی از معضلات کلانشهرها تبدیل شده که هر از چندگاهی به ویژه‌ در فصل سرما پرده از چهره دریده و مسوولان امر را به تب و تاب و چاره اندیشی می‌اندازد؛ در همین کلانشهر تهران خودمان هم که روزی به عنوان پایتخت انتخاب شد، امروزه آلودگی هوا به حدی می‌رسد که به قول کارشناسان در شرایط اضطرار قرار گرفته و برای مقابله با آن از طرح زوج و فرد خودروها گرفته تا معاینه فنی اجباری خودروها، تعطیلی مدارس در شرایط اضطرار و ... ارائه و اجرا می‌شود.

امروزه منازل مسکونی در تهران بزرگ، تقریبا دیوار به دیوار صنایع و کارخانجات است و از آنجا که کلانشهرهای تهران میان رشته کوهها محصور شده و همچنین با توجه به این که اغلب مراکز صنعتی تهران در غرب شهر تجمع دارند و معمولا جهت وزش باد از سمت غرب به شرق است، اغلب هوایی که از سمت غرب به سوی تهران سرازیر می‌شود، تحفه‌ای به نام «آلودگی هوا» با خود به همراه دارد. این در حالیست که آلودگی هوا کم و بیش در تمام جوامع و شهرها وجود دارد.

دکتر سید اکبر شریفیان مدیر گروه طب کار دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص طب کار، در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» ایسنا، آلودگی هوا را در دو نوع مربوط به فضای باز و فضای بسته دانست و با بیان این که آلودگی هوا مربوط به هوای باز در فصل زمستان به صورتی واضح‌تر خود را نشان می‌دهد، گفت: مراکز بین‌المللی 5 ماده منوکسیدکربن، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، ازن و ذرات معلق 10 میکرون به پایین را به عنوان 5 شاخص اصلی آلودگی هوا تعریف کرده‌اند. به گفته کارشناسان؛ هر جا که احتراق ناقص وجود داشته باشد، گاز منوکسیدکربن تولید می‌شود.

منوکسیدکربن یکی از علل گرفتگی عروق کرونر قلب

شریفیان منوکسیدکربن را بدترین نوع مسمومیت شیمیایی عنوان کرد و گفت: این گاز برخلاف بسیاری از گازهای دیگر، بو، مزه، طعم و رنگ ندارد و هر چند میزان آن در محیط بالا رود، فرد در معرض آن به هیچ عنوان متوجه این گاز نخواهد شد، همچنین تمایل گلبولهای قرمز بدن برای برقراری پیوند با منوکسیدکربن حدود 200 تا 250 برابر بیشتر از تمایل آن برای ترکیب با اکسیژن است، افراد در معرض منوکسیدکربن دچار خواب آلودگی، کما و مرگ می‌شوند؛ چرا که عملا اکسیژن در بدن آنها از بین می‌رود. همچنین افرادی که به صورت مزمن و با مقدار کم در مواجهه با این گاز قرار داشته باشند، مشخصا به بیماریهای قلبی دچار خواهند شد. یکی از علل مهم داستان گرفتگی عروق کرونر قلب، منوکسید کربن است و اما دی اکسید نیتروژن به گفته کارشناسان؛ دی اکسید نیتروژن ماحصل سوخت گاز به ویژه‌ در منازل (بخاری، شومینه، اجاق گاز و ...) ، است که با سیستم معماری جدید که آشپزخانه‌ها اوپن شده و دیوارها برداشته می‌شود،‌ میزان دی اکسید نیتروژن گاهی در منازل از میزان دی اکسید نیتروژن در فضای باز به مراتب بیشتر می‌شود.

عفونتهای مکرر تنفسی در کودکان از جمله عوارض دی اکسید نیتروژن در فضای منازل

این متخصص طب کار از دی اکسید نیتروژن به عنوان مهمترین آلاینده آلودگی هوای درون فضای منازل نام می‌برد و می‌گوید: در فصل سرما که به منظور ذخیره انرژی گرفتن درزهای در و پنجره‌ها تاکید می‌شود، عملا تهویه هوا میان منزل و بیرون از آن صورت نمی گیرد. دی اکسید نیتروژن از چند منظر زیانهای مهمی به بدن وارد می‌کند که از جمله آنها عفونتهای مکرر تنفسی در کودکان است؛ چرا که این گاز سیستم دفاعی مجاری تنفسی و مجاری گوش را مختل می‌کند. بر این اساس اغلب مادرها در فصل زمستان از گوش‌ دردها و عفونتهای مجاری تنفسی کودکان خود گله دارند.

ازن مشکلات آسم را تشدید می‌کند

همزمان با فصل سرما مشکلات ریوی زیادی به دلیل وجود گوگرد در هوا بروز می‌کند

دی اکسید گوگرد از دیگر آلاینده‌های هوایی است که کارشناسان راه ورود آن به جوامع بشری را از طریق نفت و ذغال سنگ می‌دانند. وی در این باره به ایسنا می‌گوید: نفت خام همراه با گوگرد و آب نمک استخراج می‌شود. بر این اساس اکثر پالایشگاهها دارای واحد گوگردزدایی هستند. این در حالیست که جدا کردن گوگرد از نفت هیچگاه کامل نیست، در محصولات سنگین نفتی مانند گازوئیل درصدی از گوگرد در آنها وجود دارد که علیرغم استانداردهای جهانی گازوئیل ایران هم از این قاعده مستثنی نیست و دارای درصدی از گوگرد است.

به گفته دکتر شریفیان با آزاد شدن گوگرد در هوا مشکلاتی در سطح شهر به وجود می‌آید، با ازدیاد گوگرد در هوا به ویژه در ابتدای فصل سرما که هنوز باران نباریده با شروع اولین بارش باران این گوگردها در باران حل می‌شوند، حتی میزان آن در برخی مواقع به حدی زیاد است که از این بارانها به نام «بارانهای اسیدی» یاد می‌کنند. سیاه شدن نمای سنگ مرمر ساختمانها پس از چند سال به آن علت است که گوگرد با حل شدن در باران به اسید سولفوریک تبدیل شده و در این سنگها تاثیر می‌گذارد.

مدیر گروه طب کار دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به تاثیرات گوگرد در ریه می‌گوید: گاز گوگرد در هوا بویی مانند بوی تخم‌مرغ گندیده را به مشام می‌رساند. این در حالیست که آن میزان از گوگرد در هوا که می‌تواند زمینه ایجاد حملات مرگ آور آسم در بیماران آسمی را فراهم کند، بسیار کمتر از آن مقداری است که مشام فرد متوجه آن شود. بر این اساس معمولا در فصول سرما به دلیل گوگرد زیاد در هوا مشکلات ریوی فراوانی مشاهده می‌شود.

کارشناسان از ازن به عنوان دیگر آلاینده هوا نام می‌برند. گفته می‌شود این دو ازن هر دو از نظر ترکیب شیمیایی یکسان هستند. اولین لایه ازنی که گرداگرد زمین به عنوان لایه حفاظتی قرار گرفته و دیگری ازنی که ساخته دست بشر بوده و امروزه در گروه آلاینده‌های هوایی قرار گرفته است.

متخصص طب کار، در این باره می‌گوید: ترکیبات فرار مانند سرریز شدن بنزین در پمپ بنزینها و یا آستون و مواردی از این قبیل به سرعت در صورت قرار گرفتن در فضای باز تبخیر می‌شوند، این ترکیبات فرار با قرار گرفتن در هوا و در مجاورت با دی اکسید نیتروژن و نورخورشید تبدیل به ازن می‌شوند ، این ازن آلاینده بسیار مهمی است که می‌تواند عوارض زیادی در ریه ایجاد کند. افراد آسمی در مواجهه با ازن به هر محرکی حساس می‌شوند، در مجموع ازن مشکلات آسم را تشدید می‌کند.

ذرات معلق با قطر10 میکرون به پایین ایجاد کننده بدخیمی‌های ریه

منوکسید کربن، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد و ازن 4 ماده شیمیایی آلاینده هوا هستند، اما ماده پنجم یعنی ذرات معلق با قطر 10 میکرون به پایین یک خاصیت فیزیکی است که به گفته دکتر شریفیان از سائیده شدن لاستیک ماشین روی آسفالت تا سوزاندن چوب و هر موردی که به صورت گرد و خاک و یا غبار در هوا بلند ‌شود، تشکیل می‌شود. از آنجا که ماهیت تولید این ذرات معلق طیف وسیعی است از آنها به عنوان ایجاد کننده بدخیمی‌های ریه نام می‌برند.

وی گفت: عدد 10 در این ذرات معلق به این دلیل است که این ذرات با این اندازه می‌توانند وارد ریه شده و به درون حبابچه‌های ریه نفوذ کرده و اثرات منفی بر جای گذارند.

و اما گروههای آسیب پذیر آلودگی هوا؛ دکتر شریفیان دوران خردسالی و کهنسالی را از عمده گروههای آسیب پذیر آلودگی هوا دانست و افزود: آلودگی هوا در این دو سر طیف عمر بسیار مشکل زاست، چرا که دفاع ریه در این دوران ضعیف است، همچنین افراد مبتلا به آسم، افراد مبتلا به بیماریهای انسدادی ریه (COPD) و بیماران قلبی ــ عروقی از جمله افراد آسیب پذیر در برابر آلودگی هوا هستند.

وی در ادامه با اشاره به استفاده از انواع ماسکها از جمله ماسکهای کاغذی به منظور مقابله با عوارض ناشی از آلودگی هوا به ایسنا می‌گوید: منوکسیدکربن، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد و ازن 4 ماده شیمیایی آلاینده هوا هستند که هیچ ماسک کاغذی یا پارچه‌ای نمی‌تواند از آنها جلوگیری کند. استفاده از ماسکهای کاغذی به منظور مقابله با عوارض ناشی از آلودگی هوا خلاف قطعی علمی و عملی است.

در شرایطی که پدیده آلودگی هوا طیف وسیعی از جوامع بشری از جمله کودکان، کهنسالان و بیماران قلبی و ریوی را تهدید می‌کند، مشاهده می‌شود که همزمان با بروز آن هر ارگانی دیگری را مسوول و پاسخگو می‌داند. این در حالیست که این پدیده زاییده دست تک تک افراد جوامع شهری است، بنابراین مقابله با آن عزم ملی همه شهروندان را به کمک سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راهنمایی و رانندگی و کلیه ارگانهای مسوول می‌طلبد.

منبع:خبرگزاری ایسنا

در جواب به بعضی دوستان

سلام دوستان 

متاسفانه افرادی به دلیل فرستادن آخرین پست (قمه زنی) و عکس های که قرار دادم بنده را بسیار مورد ناسزا و فحش قرار داده اند و کار و من را زیر سوال برند مانند خانمی که بسیار ناجوانمرد بنده را مور خطاب قرار داد (bahar_jojo2009@yahoo.com) اما باید به ایشان و دیگران که البته عده کمی هستند بگویم که شما حتی به هدف این کار توجه نکرده و با چشمانی بسته فقط به دلیل اینکه این عکس ها دلخراش است و احتمالا باعث شده به نهار آنروز خود بی میل شوید من و کارم را مورد سرزنش و فحش و ناسزا قرار دادید، جواب من به این آدم های کوته فکر این است که متاسفم همین برای ایرانی که به این روز افتاده خانمی که به خاطر اینکه خون دیده به من ناسزا گفته  (bahar_jojo2009@yahoo.com) متاسفام تمام شهدای ایران (مصدق ها ، امیرکبیر ها ، شیخ بهایی ها و...)آمدند تا ملت را از بدعت و خرافات دور کنند و به راه اصلی بازگرانند و تو خانم یا آقا به چه چیز فکر می کنی حتی به متن بالای عکس توجه نکردی سنت....!!! فقط می گویم متاسفم، همین........

بازتاب قمه زنی در میان اعراب سنی

ماه محرم و مراسم عزاداری ابا عبدالله الحسین علیه السلام که می تواند نمادی از شکوه و عظمت محبان اهل بیت علیهم السلام باشد، با ندانم کاری ها و خرافه گرایی های برخی عزاداران، تبدیل به مستمسکی برای توهین و تمسخر شیعیان می شود.

به عنوان مشتی نمونه خروار، می توان به سایت عربی "محیط" اشاره کرد که با چاپ عکسی از قمه زنی(که مشاهده می کنید) با تیتر درشت، در بخش "ویژه" خود نوشته است: "تعجب نکنید.... این عاشورا است!" و ادامه داده است: مشاهده تصاویری از انسان های خون آلود، خود زنی با استفاده از خنجر یا شمشیر و یا زنانی که برگونه های خود سیلی می زنند یا خیابان های مملو از خون در تلویزیون بسیاری را متعجب می کند. اما تعجب نکنید چرا که ما هم اکنون در اوائل ماه محرم و برگزاری مراسم عاشورا هستیم . مراسمی که از کشوری به کشور دیگر تفاوت می کنند.

اما نظراتی که مسلمانان اهل سنت عرب زبان درباره این عکس و قمه زنی در زیر این خبر نوشته اند جالب توجه است و نشان می دهد معدود افرادی که اقدام به قمه زنی می کنند تا چه اندازه در وهن مذهب شیعه ، موفق بوده اند! 
تعدادی از این پیام ها را بخوانید:

* ابوبکر سلفی از مصر - من خسته نباشید می گویم به همه شیعیانی که به وسیله زنجیر و چاقو و حتی دمپایی خودزنی می کنند تا اینکه بتوانند طرح های یهودی - صلیبی و مجوسی ایرانی را با هدف تخریب چهره اسلام به نام دوستی آل بیت اجرا کنند.
من به همه این افراد که مدعی اسلام و دوستی اهل بیت هستند می گویم که آیا شما سنت و رفتار صحیحی را در برابر اهل بیت دارید ؟جواب نه است. آیا سنت و رفتار صحیحی از رسول خدا دارید؟ جواب نه است... از نفاق این عده به خداوند پناه می برم که این نفاق آنها مثل روز روشن است روزی که نه ابری است ونه مه آلود است، ای رافضی ها  خود را ذلیل کنید خدواند می خواهد شما را قبل از روز قیامت ذلیل کند. خدا را شکر که میان خبیث و انسان خوب تفاوت قائل می شود.

* مسلم از مصر - اسلام دین تسامح و تساهل است و می بایست این شیعیان را به هدایت دعوت کنیم و باید بدانیم که این هدایت از طرف خداوند است و خدا را شکر می کنیم به خاطر این هدایت؛ اما شیعیان مردمی هستند که عقل های خود را از دست داده اند و هنگامی که عقل خود را از دست می دهند می توانی افرادی راببینی که گاو یا ... زن یا ... را می پرستند. به شیعیان می گوییم که به کتاب خدا بازگردید.

* الرمیساء - سلام ، شیعه ها مسلمان نیستند...تنها می توان گفت که خداوند آنها را به دین اسلام هدایت کند. اما اگر شیعیان این اقدامات را برای رضایت حسین رضی الله عنه انجام می دهند وی از این اقدامات شیعیان بری است.

* عبدالجواد از لیبی - در حقیقت برادران شیعه ما در حال حاضر مواضع اسلامی دارند که نشان دهنده غیرت آنها در باره دین اسلامی است از آن جمله می توان به موضع امام خمینی دربرابر سلمان رشدی، شکست دشمن اسرائیلی به دست حزب الله به رهبری برادر سید حسن نصر الله و مواضع مقتدی صدر در برابر اشغال عراق توسط آمریکا و دیگر مواضع مناسب در دفاع از این دین است که این گونه اقدامات و موضع گیری را در میان برادران اهل تسنن هم اکنون نمی بینیم.
اما این گونه مراسم ها به مناسبت عاشورا و به این صورت تنها به دشمنان خدا و پیامبر او کمک می کند و توهینی به اسلام در مقابل کفار است.

* مسلم از سوریه-  دین راستین با نزدیکی به خدا محقق می شود نه با خون ریزی. اگر 10 نفر را اطعام دهند بهتر از آن است که خون بسیاری را جاری کنند.

* محمد - برادران شیعه می بایست در این رفتار خود تجدید نظر کنند که تنها توهین به اسلام را در پی دارد پیامبر می گوید از ما نیست کسی که یقه خود را بدراند و بر صورت خود بکوبد.

* یک سنی- چرا خودزنی می کنید و ادعا می کنید که مسلمانید به خدا سوگند که شیعیان دوازده امامی مسلمان نیستند.

* مها از مصر- مناسب است که همه از خدواند عزیز هدایت را برای همگان خواستار باشیم.

* علا - چرا این اقدامات را انجام می دهید خداوند می گوید که با دستانتان خود را به سوی نابودی نبرید. ای شیعیان هنگامی که شما را اینگونه می بینم قلبم پاره پاره می شود.

به راستی وقتی یک عمل که بسیاری از علما بر ممنوعیت آن فتوا داده اند تا بدین حد می تواند چهره شیعه و عزاداری سالار شهیدان را تخریب کند، معلوم نیست چرا عده ای همچنان بر این بدعت جاهلانه تاکید دارند؟
چند روز پیش نیز یکی از سایت های ضد اسلامی، دو تصویر را در کنار یکدیگر قرار داد:

تصویر اول: کودکی که والدینش او را محکم گرفته اند و می خواهند بر سر او قمه بزنند و کودک با چهره وحشت زده ناله می کند.
 
و تصویر دوم: زرافه ای که گردن درازش را کج کرده تا بر سر کودک خود بوسه زند.

و خود دریابید پیامی که از کنار هم قرار دادن این دو تصویر در ذهن مخاطب غیرمسلمان شکل می گیرد چیست.
 
راستی آیا قمه زنان را نباید به جرم وهن اسلام و مسلمانان مجازات کرد؟

قمه زنی سنتی جعلی...

قمه زنی سنتی جعلی... 

 

 

مدیرعامل پرسپولیس تغییر کرد

 مدیرعامل پرسپولیس تغییر کرد

سرانجام در پی ناکامی های این فصل تیم فوتبال پرسپولیس و دو شکست پیاپی از ملوان و ذوب آهن در لیگ برتر ایران، عباس انصاریفرد به جای داریوش مصطفوی مدیر عامل این باشگاه شد.

عباس انصاریفرد پیش از این رییس فدراسیون موتورسواری و اتوموبیلرانی ایران بود.

 او برادر بزرگتر محمد حسن انصاریفرد، بازیکن سال های دور پرسپولیس و تیم ملی فوتبال ایران، است که پیش از حبیب کاشانی مدیرعامل پرسپولیس بود.    

او یک سال و نیم پیش به دلیل مشکلات مالی و مساله پرداخت های قرارداد و حقوق بازیکنان از پرسپولیس جدا شد و به عنوان مدیرعامل، به باشگاه راه آهن رفت.

پرسپولیس به مدیریت کاشانی و به سرمربیگری افشین قطبی به مقام قهرمانی لیگ برتر فوتبال ایران رسید، اما به دلیل مخالفت محمد علی آبادی – رییس سازمان تربیت بدنی و معاون رییس جمهوری اسلامی – با ادامه کار کاشانی، در آستانه فصل جاری فوتبال کاشانی مجبور به استعفا و داریوش مصطفوی با حمایت سازمان تربیت بدنی جانشین او شد.

با آمدن مصطفوی زمینه ای فراهم شد تا افشین قطبی با قراردادی سنگین و به صورت پروازی باردیگر به پرسپولیس بازگردد. واژه پروازی پس از ظهور مربیانی متداول شد که فقط به هنگام تمرینات و مسابقه ها در ایران بودند و قطبی بر اساس قراردادش پس از هر مسابقه پرسپولیس، رهسپار دبی می شد.

اما بازگشت قطبی هم کم دوام بود و پس از یازده هفته به طور ناگهانی پرسپولیس را ترک و اعلام کرد که دیگر به ایران باز نمی گردد. روزنامه تلخراف (تلگراف) چاپ هلند هم از قول خبرنگار اعزامی خود به تهران نوشت که قطبی با وحشت ممنوع الخروج بودن از ایران و با ترس بسیار فرودگاه بین المللی تهران را ترک کرد.

خبر استعفای اجباری مصطفوی از حدود دو ماه پیش در رسانه های ایرانی انتشار یافت که پس تکذیب چندباره آن، سرانجام علی سعید لو، معاون اجرایی محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی، هفته پیش اعلام کرد که خبرهای مهمی از باشگاه پرسپولیس منتشر خواهد شد. در پی آن مصطفوی نیز به خبرگزاری فارس اعلام کرد که هرگاه محمد علی آبادی بگوید می رود. در روز دوشنبه ۱۶ دی در اطلاعیه باشگاه پرسپولیس هم آمده است که مدیرعامل پیشین در روز هشتم دی استعفا داده است.

 پس از رفتن قطبی، مصطفوی در مسابقه های پرسپولیس هدف شعارهای تند هواداران این تیم در ورزشگاه ها بود.