زیر صفر SubZero

رازهای موفقیت Life Style

زیر صفر SubZero

رازهای موفقیت Life Style

ماموریت ماهواره ملی«امید»

 ماموریت ماهواره ملی«امید»... 

رییس سازمان فضایی ایران(ایسا) با اشاره به پرتاب و استقرار موفقیت‌آمیز ماهواره تحقیقاتی و مخابراتی «امید» در مدار زمین اعلام کرد: این ماهواره با توجه به محدودیت عمر باتری‌ها حداقل حدود دو ماه در مدار فعال مانده و با ایستگاه‌های زمینی کنترل و هدایت ماهواره که تماما توسط متخصصان توانمند داخلی طراحی و ساخته شده در ارتباط خواهد بود.  

 

رضا تقی‌پور که در پی موفقیت اخیر متخصصان هوافضای کشور در پرتاب موفق ماهواره ملی امید و در تشریح جزئیات بیشتری از این ماموریت با خبرنگار فن‌اوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سخن می‌گفت، با اشاره به این‌که ماهواره «امید» در حال حاضر در مدار پیش بینی شده قرار گرفته است، گفت: این ماهواره در مداری بیضوی با حضیض 250 کیلومتر و اوج حدود 500 کیلومتر در فضا قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که وزن ماهواره «امید» حدود 27 کیلوگرم است، تصریح کرد: ماهواره‌بر «سفیر 2» که امید را به فضا برد حدود 26 تن وزن داشته و دارای 22 متر طول و 125 سانتی متر قطر بود.

رییس «ایسا» با اشاره به این‌که ماهواره‌ بر « سفیر2» از نوع دومرحله‌یی بوده است، خاطرنشان کرد: در مرحله اول ماهواره‌بر تا ارتفاع حدود 60 تا 70 کیلومتر به طرف فضا حرکت کرده و بخش اول راکت جدا شده و در مرحله دوم پرتاب، دو موتور برای پیشرانش و همچنین هدایت و تنظیم زاویه تزریق ماهواره در مدار وجود داشته که الحمدالله هر دو مرحله با موفقیت انجام شده است.

پرتاب موفق «امید»، مهر تایید موفقیت پرتاب ماهواره‌بر «سفیر امید»  

تقی پور با بیان این‌که ماهواره «امید» با موفقیت کامل در مدار مورد نظر قرار گرفته است، به پرتاب ماهواره‌بر «سفیر امید 1» در خرداد ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: همچنان که در زمان پرتاب اعلام شد، ماهواره‌بر «سفیر امید 1» کاملا طبق مراحل پیش‌بینی شده، به صورت آزمایشی تست شد اما کشورهایی که دوست ندارند، این موفقیت‌ها را قبول کنند، پس از چند روز مسائلی را مطرح کردند که اصلا واقعیت نداشت اما امروز با پرتاب ماهواره « امید» توسط ماهواره‌بر « سفیر2» نتایج موفق پرتاب گذشته به عینه تثبیت شد.

رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به این‌که ماهواره «امید» تحقیقاتی و مخابراتی است، خاطرنشان کرد: معمولا ماهواره‌ها دارای یک ساختار اصلی هستند که سازه ماهواره بوده و دارای مشخصات پیچیده فنی است که باید بتواند تنش‌ها و لرزه‌ها را در زمان پرتاب و هم چنین در زمان پرواز در فضا تحمل کند. همچنین زیرسامانه کنترل با توجه به حسگرهای موجود در ماهواره وظیفه کنترل ماهواره را دارد.

معاون وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در گفت‌و‌گو با ایسنا افزود: یکی دیگر از زیرسامانه‌های موجود در ماهواره «امید» رایانه داخل ماهواره است که وظیفه انجام محاسبات را به عهده دارد. زیرسامانه‌ منبع تغذیه هم وظیفه تامین انرژی الکتریکی را برای همه قسمت‌های ماهواره بر عهده دارد. همچنین بسته به نوع ماهواره محموله‌هایی نیز به آن اضافه می‌شود که ماهواره امید یک محموله مخابراتی دارد که می‌تواند پیام‌ها را گرفته، ذخیره کرده و به نقطه‌ای که فرمان گرفته، ارسال کند که در حال حاضر ماهواره کارکردهای خود را به خوبی انجام داده است.

 محدودیت عمر باتری‌ها، پاشنه آشیل ماهواره

رییس سازمان فضایی ایران تصریح کرد: با توجه به این‌که ماهواره «امید» نخستین ماهواره ساخت کشور است، نخواستیم سیستم‌های گران را برای آن استفاده کنیم و زمان دو ماهه لحاظ شده برای کارکرد این ماهواره در مدار هم به علت محدودیت عمر باتری‌ها است.

سرنوشت «امید» پس از پایان عمر باتری‌ها؟

تقی‌پور درباره سرنوشت ماهواره «امید» پس از پایان ماموریت آن خاطرنشان کرد: پس از دو ماه قرارگیری در فضا، ماهواره دیگر توان ارسال سیگنال به زمین و دریافت اطلاعات را نخواهد داشت ولی کماکان به چرخش خود به دور زمین ادامه می‌دهد. برگشت ماهواره به زمین بستگی به موقعیت‌های مداری دارد که چنانچه در مدارهای نزدیک زمین باشند، به زمین سقوط می‌کنند که در عبور از جو بخش زیادی از آن می‌سوزد و در برخی اوقات نیز به عنوان زباله‌های فضایی پس از انجام کارکردهای خود در فضا می‌مانند.

هدایت، کنترل و مبادله اطلاعات با ماهواره با فن‌اوری کاملا بومی 

وی با بیان این‌که معمولا در هر آزمایش یک سری مباحث جدیدی به دست می‌آید، خاطرنشان کرد: البته این ماهواره هم به اندازه‌ای عملیاتی است که پیغام‌ها را دریافت و یا ذخیره کند و هیچ تفاوتی با ایستگاه‌های عملیاتی و اصلی ندارد که نشان دهنده این است که همه زیرساختارهای لازم برای هدایت، کنترل و دریافت از ماهواره با توانمندی‌های بومی و داخلی ایجاد شده است که امیدواریم که در نسخه‌های بعدی ماهواره کاربردهای وسیع‌تری که برای کاربران سنجش از دور یا ارتباطاتی مورد نیاز است، در ماهواره لحاظ شود.

توان فنی پرتاب «مصباح» با ماهواره‌بر ایرانی، دور از دسترس نیست

تقی‌پور در پایان درباره پرتاب ماهواره مصباح که با کارشکنی برخی کشورها با تاخیر مواجه شده است به ایسنا گفت: مشکل موجود در پرتاب مصباح این است که طراحی آن بر اساس ماهواره‌برهای داخلی نیست که چنانچه بخواهیم این کار را انجام دهیم، ‌نیاز به بازنگری دارد که هزینه زیادی در بردارد اما علاقمند بودیم که کسانی که تعهد به پرتاب داده بودند، خودشان این کار را بکنند و گر نه از نظر فنی برای ما غیر قابل دسترسی نیست.

نخستین ماهواره ملی جمهوری اسلامی ایران با نام «امید» در شب ولادت با سعادت حضرت امام موسی کاظم(ع) و در خجسته ایام دهه فجر انقلاب اسلامی با موفقیت به فضا پرتاب شد.

ماهواره ملی امید که از نوع ماهواره‌های سبک است، با هدف برقراری ارتباطات متقابل ماهواره و ایستگاه زمینی، تعیین مشخصات مداری و انجام تله متری مشخصات زیر سامانه‌ها در مدار زمین قرار داده شده است، ماهواره امید هر 24 ساعت 14 بار به دور زمین می‌چرخد و در هر دور توسط ایستگاه‌های زمینی دورسنجی و بردسنجی کنترل و هدایت می‌شود.

ماهواره ملی امید با دو باند فرکانسی و هشت آنتن، اطلاعاتی را به زمین ارسال و از زمین دریافت می‌کند. 

تمام قطعات و اجزا این ماهواره و ماهواره‌بر ـ که از تکنولوژی بسیار بالایی برخوردار است ـ توسط متخصصان افتخارآفرین صنایع هوافضای کشور طراحی و تولید شده است.

ماهواره امید در بهمن ماه سال گذشته با حضور رییس‌جمهور رونمایی و ماهواره‌بر سفیر 1 در خردادماه سال جاری با حضور رییس جمهور به صورت آزمایشی با موفقیت پرتاب شد.  

منبع خبری:خبرگزاری ایسنا

نظرات 3 + ارسال نظر
جواد شنبه 19 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 17:40 http://www.ibcpars.net

سلام دوست عزیز
وبلاگ جالب وزیبایی دارید
اگر مایل به این هستید که در یکی از سایتهای جامع ایرانی لینک شوید لطفا آدرس www.ibcpars.net را با نام سایت جامع ایرانی لینک کنید و سپس در وبلاگ سایت به آدرس www.ibcpars.blogfa.com اطلاع دهید .
موفق باشید

IranPix یکشنبه 20 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 15:38 http://iranpix.blogfa.com/post-660.aspx


سلام. وبت رو دیدم....... من هرروز به وبلاگت سر میزنم ... تو چرا سر نمیزنی ؟؟
بیا به وبلاگم.. یه مطلب توووپ گذاشتم.... پاییز در یک نگاه!!!!!
پاییز در یک نگاه!!!
پاییز از نظر ستاره*شناختی بین دو نقطهٔ اعتدال پاییزی و انقلاب زمستانی است.

حتما بیای و بخونی چون خیلی باحاله... عکس هم گذاشتم
در ضمن اگر نظر ندی کم لطفی شما رو نسبت به ما نشون میده... چون من هر 2 روز یک بای میام به وبت سر میزنم
اوکی ؟؟ نظر بدی

اینم آدرس پست پاییز دی یک نگاه:
http://iranpix.blogfa.com/post-660.aspx

وحید دوشنبه 21 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 10:33 http://www.cdonline.info/webmasters

سلام دوست عزیز خرسندم به اطلاع برسانم سیستم کلیکی شرکت ما از2 روز پیش راه اندازی شد

در همین ابتدای کار 3 وب سایت بزرگ ایرانی و25 وب سایت دیگر همکاری خود را با ما اغاز کردند که این افتخار و اعتبار ماست

برای نمونه سایت های زیر را ببینید :


1.www.cmesle.com

مرجع دانلود فیلم و بازی

2.www.pclord.ir

مرجع دانلود اهنگ عاشقانه

3.www.dir-link.com
بزرگترین وب دایرکتوری وب سایت ها

شما نیز با پیوستن به جمع ما کسب درامد کنید

در صورت داشتن هر گونه سوال با ای دی زیر تماس بگیرید

info_cdonline

ادرس سیستم کلیکی ما

www.cdonline.info/webmasters

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد